ΝΕΑ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Πληκτρολόγησε μια λέξη-κλειδί που σε ενδιαφέρει

AdBlock Detection Block

Επιτρέψτε τις διαφημίσεις στον ιστότοπό μας

Φαίνεται πως χρησιμοποιείτε κάποιο πρόγραμμα (ad blocking) αποκλεισμού διαφημίσεων.
Στηρίξτε μας για έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση.

Συμβουλές για να ενισχύσεις το ανοσοποιητικό σου κατά τη διάρκεια της πανδημίας

Τα άτομα που έχουν ασθενές ανοσοποιητικό σύστημα μπορούν να λάβουν πολλά μέτρα για να μεγιστοποιήσουν τις πιθανότητές τους να παραμείνουν υγιή και να αποφύγουν μολύνσεις.
5
'
πώς να παραμείνεις υγιής tips iStock

Πρόσεχε την καθημερινή σου υγιεινή

Ένας από τους ευκολότερους τρόπους για να παραμείνεις υγιής εάν έχεις ασθενές ανοσοποιητικό σύστημα είναι να έχεις καλή υγιεινή, η οποία περιλαμβάνει το συχνό πλύσιμο των χεριών.

Απόφυγε άτομα που είναι άρρωστα

Πρέπει να αποφεύγεις να βρίσκεσαι πολύ κοντά ή σε κλειστό χώρο σε οποιονδήποτε έχει κρυολόγημα ή άλλη λοίμωξη. Οι ιοί και άλλες μολυσματικές ασθένειες μπορούν να εξαπλωθούν από άτομο σε άτομο μέσω στενής επαφής. Μπορούν επίσης να εξαπλωθούν στα σταγονίδια νερού που ένα άτομο εκβάλλει στον αέρα, όταν βήχει ή φτερνίζεται.

Δεν είναι πάντα δυνατό να αποφύγεις άτομα που είναι άρρωστα. Ωστόσο, ένα άτομο με αδύναμο ανοσοποιητικό σύστημα πρέπει πάντα να αποφεύγει τη στενή επαφή, όπως το αγκάλιασμα ή το φιλί, με το άτομο που δεν είναι καλά μέχρι να υποχωρήσει η ασθένεια. Θα πρέπει επίσης να αποφεύγεις να μοιράζεσαι τρόφιμα και ποτά.

Απομονώσου κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19

Τα άτομα με εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα έχουν υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης σοβαρών συμπτωμάτων COVID-19 μετά την έκθεση στον ιό. Για το λόγο αυτό είναι απαραίτητο να τηρούνται ευλαβικά τα μέτρα ατομικής προστασίας.

πώς να μείνεις υγιής

Απολύμανε οικιακά αντικείμενα

Τα μικρόβια που έχουν τη δυνατότητα να προκαλέσουν ασθένειες μπορούν να ζουν σε ορισμένες επιφάνειες και αντικείμενα στο σπίτι, όπως πόμολα και τηλεχειριστήρια. Μπορείς να μειώσεις τον αριθμό των μικροβίων που κατοικούν σε αυτές τις περιοχές και αντικείμενα, απολυμαίνοντας τακτικά. Καλό είναι να σου γίνει μόνιμη συνήθεια και όχι μόνο αυτόν τον καιρό εξαιτίας της πανδημίας.

Ακολούθησε  τις συμβουλές του γιατρού για τα εμβόλια

Οι γιατροί γενικά συστήνουν στους περισσότερους ανθρώπους να ενημερώνονται για τα εμβόλια τους. Ωστόσο, μπορεί να συμβουλεύουν ένα άτομο με αδύναμο ανοσοποιητικό σύστημα να καθυστερήσει ή να μην λάβει συγκεκριμένες οδηγίες. Εάν μια βραχυπρόθεσμη ασθένεια ή ένα φάρμακο είναι υπεύθυνο για το αδύναμο ανοσοποιητικό σύστημα, το άτομο μπορεί να είναι σε θέση να κάνει το εμβόλιο όταν η ασθένεια έχει επιλυθεί ή έχει σταματήσει τη θεραπεία.

Διαχειρίσου το άγχος

Το άγχος μπορεί να αποδυναμώσει περαιτέρω το ανοσοποιητικό σου  σύστημα και να σε κάνει πιο ευαίσθητη  σε ασθένειες.

Τα άτομα με ασθενές ανοσοποιητικό σύστημα πρέπει να λάβουν μέτρα για να διαχειριστούν το άγχος τους. Οι πρακτικές που μπορούν να μειώσουν και να διαχειριστούν το άγχος περιλαμβάνουν:

  • γιόγκα
  • Διαλογισμός
  • μασάζ
  • Βρες διάφορα χόμπι
  • Μείνε σε επαφή με φίλους, συγγενείς και άλλους που μπορούν να προσφέρουν υποστήριξη
  • Ασχολήσου με πράγματα που σε ευχαριστούν πολύ

Κοιμήσου αρκετά

Σύμφωνα με έρευνα, η στέρηση ύπνου έχει παρόμοια επίδραση στο ανοσοποιητικό σύστημα του σώματος με το άγχος. Η έλλειψη ύπνου διαταράσσει την κανονική παραγωγή λευκών αιμοσφαιρίων, ένα κρίσιμο συστατικό του ανοσοποιητικού συστήματος του σώματος.

υγιεινή διατροφή

Ακολούθησε υγιεινή διατροφή

Ένα άτομο με ασθενές ανοσοποιητικό σύστημα πρέπει να κάνει  μια υγιεινή διατροφή. Η συνήθεια  μιας υγιεινής, ισορροπημένης διατροφής μπορεί να βελτιώσει τη γενική ευημερία σου.

Για άτομα με αδύναμο ανοσοποιητικό σύστημα, οι γιατροί γενικά προτείνουν μια διατροφή πλούσια σε λαχανικά και φρούτα, η οποία θα παρέχει πολλά θρεπτικά συστατικά.

Πιο συγκεκριμένα, η μεσογειακή διατροφή που περιλαμβάνει καθημερινώς φρούτα, λαχανικά, σύνθετους υδατάνθρακες (π.χ. όσπρια, μαύρο ψωμί, δημητριακά ολικής άλεσης), extra παρθένο ελαιόλαδο, άπαχα γαλακτοκομικά προϊόντα ασκεί ευεργετικές επιδράσεις στο ανοσοποιητικό σύστημα.

Ασκήσου τακτικά

Η τακτική άσκηση διατηρεί το σώμα υγιές. Εκτός από την ενίσχυση του σώματος, η άσκηση προκαλεί την απελευθέρωση ενδορφινών που μειώνουν τα επίπεδα στρες. Ωστόσο, όσοι έχουν ασθενές ανοσοποιητικό σύστημα θα πρέπει να προσέχουν να μην πιέζονται πολύ σκληρά, καθώς αυτό μπορεί να εξασθενίσει περαιτέρω το ανοσοποιητικό σύστημα.

Μία σωστή παθολογική εξέταση από ειδικό ιατρό έχει ζωτική σημασία σε κάθε περίπτωση σημαντικής αλλοίωσης της ανοσοποιητικής ικανότητας του σώματος. Ο εντοπισμός και η άριστη ρύθμιση τυχόν υποκείμενου παθολογικού νοσήματος ή παράγοντα είναι πολύ σημαντική. Σε αρκετές περιπτώσεις απαιτείται φαρμακευτική αγωγή σε συνδυασμό με εφαρμογή ειδικών διατροφικών προγραμμάτων και συμβουλών από ειδικούς στο είδος τους διατροφολόγους ανάλογα με την πάθηση. Τέλος, η ενισχυτική εφαρμογή εμβολίων προς τόνωση του ανοσοποιητικού έχει εφαρμογή σε ορισμένες περιπτώσεις.

Αναστασία Μαργούτα

Ειδικός Παθολόγος MD, MSc, PhD

H Αναστασία Μαργούτα, γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη και σπούδασε Ιατρική στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) απ’ όπου αποφοίτησε με Λίαν Καλώς. Στη συνέχεια, εργάστηκε στο αγροτικό ιατρείο Δονούσας Κυκλάδων. Διετέλεσε την ειδικότητά της στο Γενικό Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης «Παπαγεωργίου» και στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Ζυρίχης Ελβετίας, αποκτώντας τον τίτλο Ιατρικής Ειδικότητας Εσωτερικής Παθολογίας στην Θεσσαλονίκη.

Είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ιατρικής Σχολής ΑΠΘ και υποψήφια Διδάκτωρ ΑΠΘ.