ΝΕΑ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Πληκτρολόγησε μια λέξη-κλειδί που σε ενδιαφέρει

AdBlock Detection Block

Επιτρέψτε τις διαφημίσεις στον ιστότοπό μας

Φαίνεται πως χρησιμοποιείτε κάποιο πρόγραμμα (ad blocking) αποκλεισμού διαφημίσεων.
Στηρίξτε μας για έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση.

Νέο πρόγραμμα ανίχνευσης αυτισμού στους βρεφονηπιακούς σταθμούς

Ένα νέο πιλοτικό πρόγραμμα για την ανίχνευση ενδείξεων αυτισμού θα τεθεί σε εφαρμογή από τον Σεπτέμβριο στους βρεφονηπιακούς σταθμούς της χώρας.
06.04.2021
4
'
αυτισμός σχολειο istock

Τον αυτισμό, την έως σήμερα “αόρατη” αυτή αναπηρία, εργαζόμαστε, για να την κάνουμε ορατή» δηλώνει στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η υφυπουργός Εργασίας, αρμόδια για θέματα Πρόνοιας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Δόμνα Μιχαηλίδου.

Αναλύοντας το ολιστικό σχέδιο παρέμβασης, που επεξεργάζεται το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, οι βασικοί άξονες του οποίου δίνουν έμφαση στην πρώιμη ανίχνευση από την προσχολική ηλικία, στην κατάρτιση και στη διασύνδεση με την αγορά εργασίας, καθώς και στην αυτόνομη διαβίωση, η κ. Μιχαηλίδου επισημαίνει ότι η έγκαιρη διάγνωση και η επακόλουθη πρώιμη παρέμβαση μπορούν να ανατρέψουν την πορεία αυτής της διαταραχής μέχρι και 50% και να αμβλύνουν μία de facto ανισότητα.

Η έγκαιρη διάγνωση και η επακόλουθη πρώιμη παρέμβαση μπορούν να ανατρέψουν την πορεία αυτής της διαταραχής μέχρι και 50% και να αμβλύνουν μία de facto ανισότητα.

Τονίζει δε τη σημασία της προσχολικής ηλικίας, καθώς, σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, τα προσχολικά χρόνια είναι εξαιρετικά σημαντικά για την ανάπτυξη των παιδιών, αλλά ταυτόχρονα έχουν πολυδιάστατες συνέπειες στην κοινωνική συνοχή, την οικογενειακή πολιτική, την οικονομική ανάπτυξη και την καταπολέμηση των ανισοτήτων σε μία κοινωνία.

Οι ψυχολόγοι θεωρούν την προσχολική ηλικία – από 0 έως 6 ετών – ως την πιο κρίσιμη ηλικία στη ζωή ενός ανθρώπου. Οι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι είναι η περίοδος κατά την οποία οι άνθρωποι αναπτύσσουν όχι τόσο τις γνωστικές δεξιότητές τους, αλλά το συναισθηματικό κόσμο τους. Αναπτύσσουν τη γλώσσα και τη νοημοσύνη τους με τρόπους που δεν μπορούν να αναπληρωθούν αργότερα.

Ολιστικό σχέδιο παρέμβασης

Όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, ο πρώτος στόχος της ομάδας που έχει συσταθεί με πρωτοβουλία της υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Δόμνας Μιχαηλίδου και με τη συμβολή του think tank της διαΝΕΟσις, είναι να τεθούν οι ποιοτικές προδιαγραφές διαπαιδαγώγησης, απασχόλησης και φροντίδας των παιδιών (βρεφών και νηπίων έως 4 ετών) στους βρεφονηπιακούς σταθμούς.

Η ομάδα εργασίας θα παραδώσει προτάσεις, αλλά και πρακτικό υλικό – συλλογή με παιχνίδια και βιβλία – για το πώς πρέπει να διαμορφώνεται η καθημερινότητα των παιδιών ανά ηλικιακή ομάδα, θα ακολουθήσει πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος και σταδιακά θα επεκταθεί σε όλη τη χώρα. Ο δεύτερος στόχος είναι η εκπόνηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου πρώιμης διάγνωσης και παρέμβασης από παιδοψυχολόγους, αναπτυξιολόγους και άλλες ειδικότητες και η ενσωμάτωσή του στη λειτουργία των σταθμών.

Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, σχεδιάζεται πρόγραμμα για τα παιδιά με αναπηρίες, που προβλέπει την έγκαιρη ενημέρωση όλων των εμπλεκόμενων φορέων, με στόχο την άμεση και εξατομικευμένη παρέμβαση για κάθε περίπτωση, ενώ, παράλληλα, το υπουργείο φροντίζει για την οργάνωση και την εκπαίδευση των αρμόδιων φορέων σχετικά με την παροχή υπηρεσιών πρώιμης παρέμβασης και τη χρηματοδότηση στοχευμένου πακέτου υπηρεσιών.

Σχεδιάζεται πρόγραμμα για τα παιδιά με αναπηρίες, που προβλέπει την έγκαιρη ενημέρωση όλων των εμπλεκόμενων φορέων, με στόχο την άμεση και εξατομικευμένη παρέμβαση για κάθε περίπτωση.

To πρόγραμμα βασίζεται σε τρεις άξονες

1. Πρώιμη ανίχνευση από την προσχολική ηλικία

«Από την επόμενη σχολική χρονιά, θα “τρέξουμε” πιλοτικά πρόγραμμα πρώιμης ανίχνευσης παιδιών στο φάσμα του αυτισμού. Με στόχο το πιλοτικό πρόγραμμα να είναι γεωγραφικά και κοινωνικά αντιπροσωπευτικό, επιλέγουμε τους 200 βρεφονηπιακούς σταθμούς που θα συμμετάσχουν» σημειώνει η κ. Μιχαηλίδου, διευκρινίζοντας ότι ο σχεδιασμός της πρώιμης ανίχνευσης γίνεται με βάση τις πλέον έγκυρες και αναγνωρισμένες για την αποτελεσματικότητά τους επιστημονικές μεθόδους.

Συγκεκριμένα, όπως επισημαίνει, σε κάθε βρεφονηπιακό σταθμό προβλέπεται η διενέργεια – δύο φορές το χρόνο – ανιχνευτικών/σταθμισμένων τεστ διαφόρων τύπων και με διαφορετική στόχευση.

Σε κάθε βρεφονηπιακό σταθμό προβλέπεται η διενέργεια – δύο φορές το χρόνο – ανιχνευτικών/σταθμισμένων τεστ διαφόρων τύπων και με διαφορετική στόχευση.

«Σκοπός μας είναι να καταλήξουμε στους κατάλληλους συνδυασμούς των τεστ που ανιχνεύουν με μεγαλύτερη αξιοπιστία τη διαταραχή. Το έργο αυτό το αναλαμβάνει ένα σώμα δασκάλων ειδικής αγωγής, οι οποίοι θα δώσουν τις κατευθυντήριες οδηγίες σε δασκάλους και γονείς των παιδιών» δηλώνει η υφυπουργός Εργασίας, επισημαίνοντας ότι η διάγνωση του αυτισμού δεν είναι μία εύκολη διαδικασία. «Για το λόγο αυτό», όπως υπογραμμίζει, «το βάρος της διάγνωσης και βέβαια της μετέπειτα παρέμβασης ανατίθεται σε έμπειρους επιστήμονες, νευροαναπτυξιολόγους, γιατρούς και θεραπευτές».

Σύμφωνα με την κ. Μιχαηλίδου, «η αξιολόγηση των τεστ σε συνδυασμό με το ιστορικό του κάθε παιδιού και καταγεγραμμένες συμπεριφορές από το οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον του αποτελούν ενδείξεις για ενδεχόμενη διαταραχή, η οποία χρήζει περαιτέρω διερεύνησης. Δεν υπάρχει ένα και μόνο σχέδιο εκπαίδευσης των παιδιών που θα διαγνωστούν με αυτισμό μέσα στους βρεφονηπιακούς σταθμούς. Η παρέμβαση θα σχεδιάζεται για το καθένα ξεχωριστά και θα εξαρτάται από το επίπεδο της διαταραχής».

2. Κατάρτιση και αγορά εργασίας

Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο πρόκειται να αξιοποιήσει πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, ώστε να οργανωθούν προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης ειδικά διαμορφωμένα για άτομα στο φάσμα του αυτισμού.

Πέραν αυτού, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη δημιουργία θέσεων εργασίας για άτομα με αυτισμό. Συγκεκριμένα, ειδικοί σύμβουλοι για την εργασιακή απασχόληση επεξεργάζονται τόσο συγκεκριμένα κίνητρα προς τους εργοδότες όσο και για την εξεύρεση και προσέγγιση των θέσεων εργασίας που ταιριάζουν στις δεξιότητες των ατόμων στο φάσμα του αυτισμού.

Ειδικοί σύμβουλοι για την εργασιακή απασχόληση επεξεργάζονται τόσο συγκεκριμένα κίνητρα προς τους εργοδότες όσο και για την εξεύρεση και προσέγγιση των θέσεων εργασίας που ταιριάζουν στις δεξιότητες των ατόμων στο φάσμα του αυτισμού.

Διάβασε περισσότερα για το νέο πρόγραμμα ανίχνευσης αυτισμού στο 4moms.gr

Αγαπημένο