ΝΕΑ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Πληκτρολόγησε μια λέξη-κλειδί που σε ενδιαφέρει

AdBlock Detection Block

Επιτρέψτε τις διαφημίσεις στον ιστότοπό μας

Φαίνεται πως χρησιμοποιείτε κάποιο πρόγραμμα (ad blocking) αποκλεισμού διαφημίσεων.
Στηρίξτε μας για έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση.

Πώς και γιατί η άσκηση ωφελεί στην ενίσχυση των νοητικών λειτουργιών

Η άσκηση μας κάνει να έχουμε έναν υγιή νου σε ένα υγιές σώμα!
4
'
άσκηση νοητικές λειτουργίες istock

Υπάρχουν πολλοί καλοί λόγοι για να ξεκινήσει κάποιος να ασκείται. Κάποιοι από αυτούς μπορεί να είναι η ανάπτυξη και βελτίωση της αντοχής, ίσως η αποκατάσταση κάποιου τραυματισμού, ακόμα και η πρόληψη της γήρανσης. Οι καλοί λόγοι δεν σταματούν εδώ. Όπως συστήνει το AmericanCollegeofSportsMedicine, η άσκηση είναι φάρμακο και είναι αναπόσπαστο κομμάτι στην πρόληψη και θεραπεία πολλών ασθενειών.

Τα τελευταία χρόνια, ένα κομμάτι της επιστημονικής έρευνας έχει στραφεί στο κατά πόσο μπορεί η άσκηση να συμβάλει στη θεραπεία ασθενειών που σχετίζονται με τις νοητικές λειτουργίες. Νοητικές λειτουργίες είναι το σύνολο των διαδικασιών του εγκεφάλου που καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό την προσωπικότητα και τη συμπεριφορά του ατόμου. Σε αυτές  περιλαμβάνονται η αντίληψη, η προσοχή, η μνήμη, η μάθηση, η σκέψη και η γλώσσα επικοινωνίας. Άσκηση είναι οποιαδήποτε σωματική δραστηριότητα ενισχύει ή διατηρεί τη φυσική κατάσταση, την υγεία και την ευεξία.

Μπορεί να σε ενδιαφέρει επίσης: Το 15λεπτο χορευτικό workout που θα σε κρατήσει σε φόρμα

Στην μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Diabetologiaτο 1985, από τον MatthewsDR και των συνεργατών του, αποδεικνύεται για πρώτη φορά, ότι η άσκηση αυξάνει την κυκλοφορία του νευροτροφικού παράγοντα (Brain-DerivedNeurotrophicFactor). Το BDNF είναι μία πρωτεΐνη (παράγοντας, αρσενικό γένος), η οποία είναι μέλος της οικογένειας αυξητικών παραγόντων, που είναι υπεύθυνοι για την προστασία του νευρικού ιστού από τον εκφυλισμό. Ακόμα, έχει συνδεθεί με την πλαστικότητα του εγκεφάλου, τη μνήμη, τη μάθηση και λειτουργεί ως φυσικό αντικαταθλιπτικό. Επιπλέον, πρόσφατες έρευνες τον συνδέουν με την αύξηση του μεταβολισμού και την καλή λειτουργία της καρδιάς.

Εικόνα
άσκηση οφέλη νοητικές λειτουργίες
istock

Αν και δεν είναι ακόμα γνωστοί, πλήρως, οι ακριβείς μηχανισμοί με τους οποίους η άσκηση αυξάνει την παραγωγή τουBDNF, έχει προταθεί ότι κατά τη σύσπαση των σκελετικών μυών αυξάνει ο BDNFπροκειμένου να ενισχύσει την οξείδωση των λιπιδίων. Ακόμα, είναι γνωστό ότι η άσκηση ενισχύει την έκφραση του BDNFστον εγκέφαλο και συμβάλει στην γένεση νευρώνων στον ιππόκαμπο, περιοχή του εγκεφάλου που εμπλέκεται στις λειτουργίες της μνήμης και της μάθησης.

Σε συνέχεια των παραπάνω, το 2003 στο περιοδικό PediatricExerciseScience, οι BenjaminSibley και JenniferEtnier, παρουσιάζουν ότι υπάρχει σημαντική θετική συσχέτιση μεταξύ της σωματικής δραστηριότητας και της νοητικής λειτουργίας στα παιδιά. Ακόμα, οι HaroldKohl και HeatherCook στο βιβλίο τους EducatingtheStudentBody, αναφέρουν ότι τα πιο σωματικά δραστήρια παιδιά επιδεικνύουν μεγαλύτερη προσοχή, μαθαίνουν πιο γρήγορα και έχουν καλύτερες επιδόσεις στις εξετάσεις.

Το 2018, η έρευνα ανασκόπησης και μετα-ανάλυσης του JosephFirth και των συνεργατών του στο Neurolmage, επιβεβαιώνει ότι η αερόβια άσκηση επιφέρει αύξηση του μεγέθους του ιππόκαμπου. Παρόμοιο αποτέλεσμα δεν παρατηρήθηκαν με άλλα είδη άσκησης όπως η προπόνηση αντιστάσεων, ισορροπίας και μυϊκής τόνωσης.

Πρέπει να τονιστεί ότι άσκηση δεν είναι μόνο το καλλίγραμμο σώμα. Η άσκηση είναι φάρμακο, μας βοηθά να είμαστε πιο οξυδερκείς και βάση των παραπάνω επιστημονικών ευρημάτων, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πρόληψη και θεραπεία σε άτομα με τη νόσο Alzheimerκαι Parkinson. Τελικά φαίνεται ότι η άσκηση μας κάνει να έχουμε έναν υγιή νου σε ένα υγιές σώμα.

Διάβασε και αυτό: 8 fitness μύθοι που πρέπει να διαλύσεις

Αγαπημένο
Stikoudi
stik with me
Ανακάλυψε τον καλύτερο εαυτό σου με την Κατερίνα Στικούδη!